Důchodová reforma - jasněji a stručněji
Politici a novináři již téměř dokonali své dílo, důchodové reformě v naši zemi vévodí nepřehlednost a zmatek. Této situace přirozeně využívají mnohé penzijní fondy k vedení ne zcela korektního marketingu. My proto cítíme ze své strany povinnost Vám stručně a přehledně objasnit základní rysy současné důchodové reformy a ochránit Vás tak od mylných informací i dohadů, které dnes českým trhem kolují.
I. pilíř – průběžný důchodový systém
Klasické a dobře známé schéma, zajišťující dnes 95% pravidelné renty důchodců. Funguje na následujícím principu:
-
Lidé v ekonomicky produktivnímvěku 15-64 let (dnes jich je 7,3 milionů) mají pracovat a odvádět 28% z hrubé mzdy do průběžného důchodového systému, ze kterého se ihned vyplácí důchody současných rentiérům, kterých je dnes okolo 1,7 milionů. Takto má dnes na každých deset rentiérů připadat 43 pracujících. Realita je však taková, že ze všech obyvatel mezi 15 a 100 lety má dnes zaměstnání pouhých 4,9 milionů lidí.
-
Problém tedy tkví v tom, že nám v posledních desetiletích dramaticky klesla porodnost a přitom lidé v průměru žijí déle. Logicky pak na méně lidí v ekonomicky aktivním věku zbývá více důchodců, a tak se současný systém hroutí.
-
Již dnes deficit důchodového účtu ČR činí 39,5 miliard korun a je evidentní, že bude hůř: v roce 2050 bude na 10 důchodců připadat již pouhých 12 lidí v produktivním věku a v případě, že se současný průběžný systém do té doby nezmění, bude nám v něm chybět 150 miliard korun ročně.
-
Proto objektivně platí, že kdo se dnes sám nezajistí na stáří, ten po dosažení hranice důchodové věku bude pobírat pouze minimální důchod (okolo 6000 až 7000 korun v dnešních cenách) a ocitne se tak za hranicí chudoby.
-
Průběžný důchodový systém z výše uvedených důvodů proto objektivně přestává plnit svoji funkci a může nadále sloužit již jenom jako doplněk k jiným formám důchodového zabezpečení.
II. pilíř – dobrovolné fondové penzijní spoření
Nově budeme mít právo (nikoliv povinnost) odvádět do průběžného důchodového systému o 3 % z hrubé mzdy méně, tedy pouze 25% místo současných 28%. To vše však bude platit pouze za podmínky, že k tomu přidáme 2 % z hrubé mzdy sami a navíc uložíme celou výslednou částku do soukromého penzijního fondu. Je přitom důležité podotknout, že fondy budou investovat do různých aktiv a každý si bude moct zvolit svůj fond podle toho, jaký preferuje poměr mezi rizikem a výnosem. Avšak jakmile do jednoho takového fondu vstoupíte, už to nebudete moct změnit a to samozřejmě když pomineme možnost změny pravidel v podání nové iniciativy politiků, kterou nikdy nelze zcela vyloučit.
Výhody druhého pilíře oproti tomu prvnímu jsou evidentní, jsou to Vaše peníze a jsou na Vašem účtu. To znamená, že z nich nemají být hrazeny závazky státu vůči současným důchodcům, nýbrž z nich má být zajištěn finanční polštář pro Vaše stáří. Na rozdíl od průběžného pilíře o tyto peníze lidé nepřichází ani v případě úmrtí ve fázi spoření, naopak celou částku dědí jejich rodina. Po dosažení důchodového věku pak bude mít člověk možnost volby mezi:
a.) vyplácením doživotní anuity (renty)
b.) doživotní anuitou s tříletou pozůstalostí
c.) výplatou celé naspořené částky po dobu 20 let s tím, že zemře-li dříve, pak bude celá částka jednorázově vyplacená dědicům
Nevýhodou tedy bude to, že oproti III. pilíři zde nebude existovat možnost výsluhové penze – vybrat po 15 letech 50% ze všech naspořených prostředků nebude povoleno, každý si bude muset vybrat jednu z výše zmíněných tři možností.
Výše výsledné renty bude silně záležet na strategii, kterou si zvolíte. Číselně to vychází lépe pro druhý pilíř v dynamické strategii. Při 40 000 korunách hrubého příjmu měsíčně si oproti setrvání v I. pilíři přilepšíte o 3000 korun měsíčně, avšak při konzervativní strategii by mohlo jit i o pouhých 250 korun. Navíc se celá věc velmi silně odvíjí i od výše Vašeho příjmu a není také radno zapomínat na to, že si vstupem do II. pilíře přestáváte platit 3% z hrubé mzdy do průběžného systému a snižujete si tak o tyto peníze svůj „jistý“ státní důchod.
Co se nejaktuálnějšího vývoje v legislativním procesu týče, prezident Klaus svým vetem de facto znemožnil praktické spuštění II. pilíře. Prezidentovo veto však může být přehlasováno poslaneckou sněmovnou a pak vše by se pak spustilo včas a podle plánu: od 1. 1. 2013 do 30. 6. 2013 bude moct do II. pilíře vstoupit kdokoliv, potom již jenom občané, kteří ještě nedovršili 35 let.
III. pilíř – penzijní připojištění a doplňkové penzijní spoření
Základním stavebním kamenem tohoto pilíře bylo dnešní penzijní připojištění se státní podporou, které si od 1. prosince tohoto roku již nebudeme moct uzavřít. Mezi hlavní rysy tohoto produktu patří garance nezáporné nuly, což znamená, že Vaše peníze nemohou být nominálně znehodnoceny. Tento princip „vložím tisícovku a nejméně tolik tam vždy budu mít“ znamenal vykoupení určité jistoty za cenu poněkud nižší výnosnosti fondů a pro II. pilíř platit nebude.
Pro penzijní spoření uzavřené podle „starých podmínek“ budou povětšinou platit původní pravidla, avšak je zapotřebí věnovat pozornost i několika změnám:
1.) Již dnes si klienti po uzavření smlouvy nemohou změnit svůj penzijní fond.
2.) Doposud si zaměstnanci mohli odečíst veškeré vlastní vklady nad 500 korun měsíčně, nově nárok na daňový odpočet vzniká od 1 000 korun příspěvku. Navíc nároku na roční dvanáctitisícový odpočet dosáhnou až při dvoutisícovém vkladu.
3.) Na státní podporu dosáhne jen ten, kdo si měsíčně ukládá alespoň 300 korun, zatímco dnes pro první státní příspěvek postačí ještě i stokoruna. V současné době však můžeme na státní podpoře získat nejvíce 150 korun, od ledna 2013 to bude celých 230 korun. Princip bude velmi prostý – kdo víc platí, to mu i stát více zaplatí.
Podrobněji se můžete s výší státních příspěvků seznámit zde:
Tyto sazby státních příspěvků nastavené pro staré penzijní připojištění však budou platit i pro novou podobu III. pilíře, zvanou doplňkové penzijní spoření. U tohoto produktu dále:
1.) Nebude fungovat garance nezáporného výnosu uložených peněz.
2.) Zanikne možnost sjednání výsluhové penze.
3.) Vnikne možnost nabídnout účastníkům dynamičtější strategii investování, tedy i vyšší zhodnocení s vyšším rizikem.
Doporučení na závěr
Takový je základní přehled dnešní nanejvýš nepřehledné a politizované situace. Bohužel na politický konsenzus a dlouhodobě jisté podmínky hry čekat nelze, ustálení českého důchodového systému může trvat ještě desetiletí a koneckonců nemusí ani nastat vůbec.
Čas mezitím běží, a spolu s ním mizí i ušlé úroky ze spoření a investic, které mohly být zahájeny již včera. Nezbývá nám tak nic lepšího než Vám důrazně doporučit, abyste se v této věci spolehli především sami na sebe a již ani chvíli nečekali na politické rozhodnutí shůry. Jak i samotní politikové velmi dobře ví, již dnes existuje celá škála vysoce efektivních finančních nástrojů, s pomocí kterých si může rozumný člověk zajistit budoucnost bez zbytečných starostí.